Zeuren op Ibiza
Genot heeft voor velen de plaats ingenomen van geluk. Maar streven naar genot
jaagt je uiteindelijk over het klif.
Dat is de centrale boodschap van Koorts,
de nieuwe literaire thriller van Saskia Noort. Een schrijfster die zowel
lovende als kritische reacties krijgt, ook al werden haar eerste boeken (Terug naar de Kust, De Eetclub en Nieuwe buren)
voornamelijk positief ontvangen.
Grootste ophemeling: Noort weet de personages tot leven te brengen. Grootste
kritiek: ze is ongeloofwaardig en leeghoofdig. Hoe dan ook: Noort mag zich
rekenen tot de meest succesvolle Nederlandse schrijvers van dit moment. Met
onder andere meer dan een miljoen op haar bankrekening, nominaties voor de
Gouden Strop en meerdere
boekverfilmingen. Ook de rechten van Koorts
zijn al verkocht. Maar succesvol of niet: is Koorts een emotionele barenswee als vorm van therapie, zoals Komrij
haar genre omschrijft?
Here comes the bogeyman
In Koorts wordt de lezer aan de hand
genomen van Dorien, 35 jaar en redactrice bij een vrouwentijdschrift. Aan het
begin van het verhaal verbreekt Dorien haar relatie met haar vriend Joost
abrupt vanwege een onbestemd beklemmend gevoel. Samen met haar nieuw opgedane
vriendschap met de vrije Ellen gaat ze naar Ibiza, een vakantie die ze oorspronkelijk
met Joost gepland had. Doel is ontspanning, geluk en het vieren van vrijheid.
Maar al snel blijkt dat ze dit moeten laten varen. Na een avond te hebben
geproefd van het leven op Ibiza, dat bestaat uit drank, drugs, seks en extase, wordt
Dorien de volgende dag wakker in haar appartement, niet wetend hoe ze er is
gekomen of wat er daarvoor is gebeurd. Erger is dat haar vriendin Ellen
onvindbaar is. Zorgelijk type als Dorien is, verwacht ze direct het ergst
mogelijke en start een zoektocht, bijgestaan door Nick, die ze net heeft
ontmoet. Tegelijkertijd blijkt een seriemoordenaar actief te zijn op Ibiza, met
een speciale voorkeur voor vrijzinnige vrouwen…
Vlotte emotionele barenswee
Het boek is vlot geschreven. De frasen zijn kort, iedere zin vloeit
voort uit de vorige en de spanning wordt architectonisch opgevoerd. In Koorts is dat door twee verhaallijnen
gelijk op te laten gaan. Die van de seriemoordenaar en van Dorien, beide vanuit
de ik-persoon geschreven, wisselen elkaar af, waardoor de lezer vanuit twee
perspectieven de situatie steeds verder verkent. De personages komen inderdaad
tot leven en Noort weet een kleurenfilm te ontrollen.
Toch heeft Komrij gelijk. Het is een kleurenfilm, maar uit de jaren zestig van
de vorige eeuw. De personages komen tot leven, maar in comatueuze toestand. Het
is een ware compositie, maar dezelfde als in Noorts andere boeken. Dorien, het
hoofdpersonage, is een zeurend en naïef karakter, die keer op keer verbaasd
staat van het Sodom en Gomorra dat Ibiza
heet, terwijl ze zelf met zorg dit genotsoord had gekozen. Een type dat Noort
zelf had kunnen zijn: vanaf de kantlijn de extremiteiten van het leven waarnemend,
ze vluchtig aanraken, om vervolgens snel afstand te nemen. Look but don’t touch. Touch but don’t taste. Taste but don’t swallow.
Noort heeft inmiddels een sabbatical.
Dieet Noort
Het genre van de literaire thriller is het voorgerecht onder de schrijfkunst.
Het leest gemakkelijk, de schrijvers zijn inwisselbaar en van de lezersgeest
wordt weinig gevraagd. Het heeft zo zijn voordelen voor een ongecompliceerde
avond. Het mag gezegd worden: Noort heeft weer een goede lecturele thriller
geschreven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten